Poprawność danych

W górę  Poprzedni  Następny

Elastyczna konstrukcja programu, pozwalająca opisać rozmaite formy organizacji pracy szkoły, może być źródłem niewłaściwych powiązań między danymi - niepoprawnych z punktu widzenia obowiązującego prawa lub z punktu widzenia dalszego używania programu. W celu wyeliminowania takich przypadków program kontroluje na bieżąco poprawność wprowadzanych danych, a także okresowo (raz w tygodniu) lub na żądanie także poprawność powiązań pomiędzy nimi.

Okno kontroli poprawności danych przywoływane jest za pomocą funkcji Narzędzia->Sprawdzanie poprawności danych. Operację sprawdzania poprawności danych należy zainicjować przez kliknięcie przycisku Przycisk sprawdz.

Sprawdzanie poprawnosci danych

Program rozpoznaje między innymi następujące sytuacje uznawane za niepoprawne:

nakładanie się okresów istnienia oddziału lub występowanie luk w historii oddziału - postępowanie naprawcze: sprawdzić i poprawić opis okresów istnienia wskazanego oddziału,
w ewidencji są nierozliczeni uczniowie (słuchacze) niepromowani i zawieszeni - postępowanie naprawcze: wskazać oddziały dla tych uczniów (słuchaczy), przekazać ich do innych szkół lub skreślić z listy uczniów (słuchaczy),
nie potwierdzono przekazania uczniów do innych szkół - postępowanie naprawcze: potwierdzić przekazanie uczniów,
występowanie powtarzających się numerów w księdze uczniów (słuchaczy) lub w księdze ewidencji dzieci (młodzieży) - postępowanie naprawcze: zmienić numery za pomocą operacji dostępnych na kartach Miejsce w szkole i Obowiązek nauki kartoteki ucznia,
data przepływu musi być późniejsza od wpisu do księgi uczniów – postępowanie naprawcze: w kartotece osobowej ucznia na karcie Miejsce w szkole w przepływie wewnętrznym poprawić datę przepływu,
wielokrotne przepływy ucznia w tym samym dniu – procedury naprawcze: w kartotece osobowej ucznia na karcie Miejsce w szkole w przepływie wewnętrznym sprawdzić faktyczny stan przepływu ucznia między oddziałami, w razie potrzeby usunąć niepotrzebne przepływy albo je zmienić zgodnie z faktyczną datą przepływu,
miejsce niezgodne z ostatnim wpisem w przepływach – procedury naprawcze: w kartotece osobowej ucznia na karcie Miejsce w szkole w przepływie wewnętrznym sprawdzić faktyczny stan przepływu ucznia (musi być zachowana ciągłość przepływu),
powielone wpisy o obowiązku szkolnym – postępowanie naprawcze: sprawdzić wpis w kartotece osobowej ucznia na karcie Obowiązek nauki,
powielony kod pozycji planu nauczania – procedury naprawcze: w pozycjach planu nauczania dla wskazanych pozycji zdefiniować różne kody,
wykrywanie lekcji dodanych w Dzienniku lekcyjnym Optivum, które nie wskazują na żadną pozycję planu nauczania, ani żadną parę lekcja-grupa,
wykrywanie nadmiarowych wpisów obecności w Dzienniku lekcyjnym Optivum – postępowanie naprawcze: wybrać przycisk Napraw.

Kliknięcie przycisku Przycisk napraw pozwala naprawić niektóre z wykrytych niepoprawności, np:

niezgodność statusu ucznia w stosunku do statusu oddziału,
zbędnie importowane oceny okresowe,
nieprawidłowo dodane lekcje,
nadmiarowe wpisy obecności.