Konta użytkowników i zarządzanie uprawnieniami |
W górę Poprzedni Następny |
Konta użytkowników i zarządzanie uprawnieniami W przypadku posiadania wersji desktopowej programu Sekretariat Optivum konta użytkowników programu używane są wyłącznie w odniesieniu do baz danych obsługiwanych przez Microsoft SQL Server. Z każdą bazą danych może być związany inny zestaw kont użytkowników. Kontami użytkowników programu może zarządzać użytkownik o uprawnieniach administratora na serwerze Microsoft SQL Server obsługującym daną bazę. W przypadku posiadania wersji internetowej Sekretariatu Optivum konta użytkowników definiowane są po wpisaniu adresu e-mail. Może nimi zarządzać użytkownik o uprawnieniach administratora witryny UONET. Konta użytkowników lokalnego serwera bazy danych SQL czy też konta e-mail można przypisać określonym pracownikom szkoły, a następnie nadać im uprawnienia do korzystania z danych, odpowiadające funkcjom pełnionym w szkole przez tych pracowników. Ma to istotne znaczenie z punktu widzenia ustalenia odpowiedzialności za rzetelność wprowadzanych danych, a także z punktu widzenia wymogów ochrony danych osobowych. W celu przypisania pracownikowi konta użytkownika SQL czy też konta e-mail należy w pierwszej kolejności przywołać okno Nasza szkoła (np. za pomocą funkcji Ewidencje->Nasza szkoła), wybrać widok Organizacja szkoły i wskazać w lewym panelu okna gałąź Pracownicy. Lista pracowników – widok w wersji desktopowej programu.
Lista pracowników – widok w wersji internetowej programu.
Kliknięcie przycisku umieszczonego po prawej stronie tabeli umożliwia dodanie nowego pracownika do listy.
W celu ułatwienia administrowania bazą danych w wersji desktopowej w programie można wyróżnić administratora kontami serwera SQL oraz administratora bazą danych. Przy definiowaniu danego administratora należy wskazać odpowiednie uprawnienia. Podczas definiowaniu uprawnień użytkowników należy:
Z tego poziomu można również nadać przydziały dla nauczycieli oraz zdefiniować wychowawstwo danego pracownika.
W wersji desktopowej programu Sekretariat Optivum administrator kontami serwera SQL:
W wersji desktopowej programu Sekretariat Optivum administrator bazy danych:
Przypisanie kont użytkowników
Przypisanie kont użytkowników w wersji desktopowej programu
Konta serwera Microsoft SQL Server musi utworzyć administrator tego serwera. Jeśli autoryzacja użytkowników ma być oparta o mechanizmy systemu operacyjnego Windows, to konta użytkowników domeny Windows muszą zostać zarejestrowane na serwerze Microsoft SQL Server obsługującym bazę danych.
Administrator kontami serwera SQL wybiera określone konto z rozwijalnej listy po uprzednim zdefiniowaniu konta na serwerze lub też poprzez dodanie i wybranie użytkownika serwera SQL bezpośrednio z programu za pomocą przycisku .
Jedno konto zarejestrowane na serwerze można przydzielić tylko jednemu nauczycielowi.
Po zaakceptowaniu zmian pojawiają się pozostałe zakładki, w których można zdefiniować uprawnienia, przydziały oraz wychowawstwo.
Przypisanie kont użytkowników w wersji internetowej programu
Użytkowników definiuje administrator danymi systemu UONET, który wypełnia podstawowe dane pracownika. Po wpisaniu adresu e-mail dany pracownik będzie mógł zalogować się do systemu UONET.
Po zaakceptowaniu zmian pojawiają się pozostałe zakładki, w których można zdefiniować uprawnienia, przydziały oraz wychowawstwo.
Administrator ma możliwość wygenerowania e-maili zapraszających pracowników do zalogowania się w systemie UONET oraz określenia swojego hasła. Aby wysłać e-maile zapraszające należy w widoku Pracownicy zaznaczyć pracowników, którym mają być one wysłane, a następnie przywołać z menu kontekstowego opcję Wyślij wiadomość powitalną.
Po wysłaniu wiadomości powitalnej na ekranie wyświetlony zostanie raport potwierdzający wysłanie wiadomości do wskazanych pracowników.
Nadawanie uprawnień pracownikom
Zarówno w wersji desktopowej jaki i internetowej programu uprawnienia nadaje się lub odbiera przez zmianę stanu znaczników w widoku Pracownicy przywoływanym z menu kontekstowego poprzez wybór opcji Dodaj nowy lub Modyfikuj wybrany.
Modyfikacja uprawnień pracowników – widok w wersji desktopowej programu.
Modyfikacja uprawnień pracowników – widok w wersji internetowej programu.
Uprawnienia dostępne w widoku Pracownicy są uprawnieniami dodatkowymi. Uprawnienia te dostosowuje się do pełnionych przez pracowników obowiązków jak i ról. Nie we wszystkich przypadkach konieczne jest przyporządkowanie uprawnień. Przy definiowaniu uprawnień należy pamiętać o poprawnym przyporządkowaniu ich danemu pracownikowi.
Znaczenie poszczególnych uprawnień:
Z programu Sekretariat Optivum powinny korzystać osoby do tego uprawnione np. sekretarka, dyrektor. Pozostali pracownicy np. wychowawcy, czy nauczyciele powinni używać do pracy programu Dziennik lekcyjny Optivum. Zalecane jest, aby na komputerach, z których korzy-stają wychowawcy i nauczyciele zainstalowany był wyłącznie Dziennik lekcyjny Optivum. Jeśli jednak nauczyciele mają dostęp do programu Sekretariat Optivum to dostęp do danych i operacji wykonywanych w tym programie jest ograniczony.
Pracownikom, którzy korzystają z programu Sekretariat Optivum lub Dziennik lekcyjny Optivum należy dobrać odpowiednie uprawnienia w zależności od wykonywanych przez nich obowiązków np.: Dyrektor – [T] Odczyt uwag i orzeczeń, [Z] Tworzenie zestawień, [D] Wgląd w dzienniki lekcyjne, [H] Modyfikacja rejestru hospitacji; Pedagog – [S] Edycja uwag i orzeczeń, [D] Wgląd w dzienniki lekcyjne; Sekretarka – osoba pełniąca role sekretarza szkoły ma najwięcej obowiązków i tak chociażby: [K] Prowadzenie ksiąg i zamykanie lat szkolnych, [S] Edycja słowników i struktury szkoły, [L] Edycja filtrów oraz szablonów list i pism itp.
W przypadku pracowników korzystających wyłącznie z programu Dziennik lekcyjny Optivum takich jak: wychowawca, prowadzący, pracownik/nauczyciel nie trzeba definiować tych uprawnień, ponieważ program sam rozpoznaje te role na podstawie przydziałów nauczycieli. Znaczenie tych ról opisano w podręczniku do programu Dziennik lekcyjny Optivum.
Uprawnienia do kartoteki osobowej uczniów
W programie Sekretariat Optivum oraz Dziennik lekcyjny Optivum w celu zabezpieczenia danych ograniczono osobom nieupoważnionym dostęp do danych i operacji na danych w kartotekach uczniów. Dostęp do kartoteki ucznia ma: administrator, wychowawca oraz osoba posiadające odpowiednie uprawnienia (uprawnienie edycji danych osobowych lub prowadzenia ksiąg).
Wychowawca ma dostęp tylko do kartoteki swoich uczniów. Na zakładce Miejsce w szkole nie może modyfikować wpisów dotyczących księgi uczniów ani przepływów chyba, że ma uprawnienie do prowadzenia ksiąg. Dostęp do kartoteki ucznia jest możliwy w zależności od nadanych uprawnień. I tak, w ramach poszczególnych zakładek, użytkownik posiada następujące uprawnienia:
Przyporządkowywanie przydziałów oraz wychowawstwa
Na pozostałych zakładkach widoku Pracownicy, edycja umożliwiono zdefiniowanie danemu nauczycielowi przydziału (przypisanie nauczycieli do poszczególnych planów nauczania) oraz wychowawstwa (przypisanie nauczyciela do danego oddziału).
W celu dodania przydziału w zakładce Przydziały należy kliknąć przycisk znajdujący się po prawej stronie okna lub z menu kontekstowego wybrać opcję Przypisz pracownika do pozycji planu nauczania.
W oknie przydział, dodawanie widoczna jest informacja dla jakiego nauczyciela dodawany jest przydział. Należy tu wybrać z rozwijalnych list informacje dotyczące: szkoły, poziomu, zajęć oraz oddziału, którego przydział dotyczy. W przypadku modyfikacji przydziału należy wybrać z menu kontekstowego opcję Modyfikuj pozycję planu nauczania, natomiast w celu usunięcia przydziału opcję Odepnij pracownika od pozycji planu nauczania.
Na zakładce Wychowawca istnieje możliwość przypisania wychowawców do danego oddziału szkoły we wskazanym roku szkolnym.
Aby dodać wychowawcę na zakładce Wychowawca należy kliknąć przycisk lub z menu kontekstowego wybrać opcję Dodaj nowy.
W opisywanym oknie należy wskazać szkołę, oddział oraz okres promocyjny, na który nauczyciel ma zostać przypisany do oddziału.
Przywrócenie powiązania kont SQL W wersji desktopowej programu Sekretariat Optivum, w widoku organizacji szkoły w gałęzi Pracownicy, w menu kontekstowym dostępna jest funkcja Przywróć utracone powiązanie konta SQL do aktualnej bazy danych.
Funkcja jest szczególnie przydatna gdy odtwarza się kopię bazy danych w sytuacji, gdy konta pracowników istnieją na serwerze SQL. Odtworzona baza jest utworzona na nowo, a powiązania kont SQL z aktualną bazą są utracone. Administrator nie musi wszystkich kont ręcznie potwierdzać wystarczy, że wykorzysta opisywaną funkcję, a wybrane lub wszystkie konta zostaną przywrócone. Aby przywrócić utracone powiązanie konta SQL należy: zaznaczyć grupę kont (na zaznaczenia wszystkich pozycji listy pozwala kombinacja klawiszy Ctrl+A lub przytrzymywanie klawisza Shift, a następnie kliknięcie lewym przyciskiem myszy pierwszej i ostatniej wybranej pozycji listy), z menu kontekstowego należy wybrać opcję Przywróć utracone powiązanie konta SQL do aktualnej bazy danych. Po zakończeniu operacji wyświetlony zostanie Raport odnawiania powiązań kont SQL do aktualnej bazy danych, w którym zawarta jest informacja, o tym że danym pracownikom przywrócono powiązania kont.
|