Ochrona danych osobowych

W górę  Poprzedni  Następny

Program spełnia podstawowe warunki wymagane przez Ustawę o ochronie danych osobowych. W tym celu dostęp do danych jest zabezpieczony systemem autoryzacji użytkowników, którzy posiadają różne prawa dostępu do danych. Dodatkowo w programie umożliwiono wydruk Raportu o danych osobowych korzystającego z danych odnotowywanych w rejestrze udostępnień.

W wersji 4.13 Sekretariat Optivum w Kartotece osobowej ucznia dodano zakładkę Ochrona danych. W zakładce tej wprowadzane są wymagane prawem informacje związane z ochroną danych osobowych związane z ich pierwszym wprowadzeniem do systemu, modyfikacją, przetwarzaniem oraz udostępnianiem.

W zakładce automatycznie wypełniane są następujące pola:

Użytkownik wprowadzający,

UWAGA!

W celu zapewnienia czytelności Raportu danych osobowych, należy pamiętać o przypisaniu Użytkownikowi serwera konkretnego pracownika z imienia i nazwiska.

Data wprowadzenia danych,

Pola w zakładce Ochrona danych, które wypełnia użytkownik, to:

Źródło danych,
Informacje o wyrażonym sprzeciwie, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 8 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych,
Pole tekstowe, które aktywuje się w momencie zaznaczenia pozycji Informacje o wyrażonym sprzeciwie, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 8 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych. Pole to służy do uzupełnienia informacji o wyrażonym sprzeciwie właściciela danych osobowych.
Rejestr udostępnień.
Rejestr modyfikacji.

Z kartoteki osobowej każdego ucznia program pozwala wydrukować Raport o danych osobowych, dostępny po kliknięciu ikony Druku i wyborze pozycji Raporty w Kartotece osobowej.

W Raporcie o danych osobowych drukowane są następujące informacje:

właściciel danych osobowych (imię, nazwisko, PESEL),
data pierwszego wprowadzenia danych do systemu,
dane użytkownika wprowadzającego dane osobowe do systemu,
źródło danych,
informacje o odbiorcach w rozumieniu art. 7 pkt. 6,
informacje o wyrażonym sprzeciwie, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 8 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997,
data sporządzenia raportu,
dane użytkownika sporządzającego raport,
nazwa systemu informatycznego, za pomocą którego raport został sporządzony.

Dodatkowo w programie można wydrukować rejestry dla poszczególnych osób z poziomu samych rejestrów z pominięciem Raportu o danych osobowych:

rejestr modyfikacji danych osobowych, w którym zapisywane są daty i autorzy ostatnich zmian danych osobowych, w tym także pierwszego wpisu tych danych do bazy programu,
rejestr eksportów, w którym znajdują się informacje o dacie eksportu, użytkowniku, właścicielu danych osobowych, celu eksportu i rodzaju danych.

Rejestry modyfikacji i eksportów danych dostępne są za pośrednictwem funkcji Narzędzia / Rejestr modyfikacji (Rejestr eksportów). Program umożliwia drukowanie całej listy modyfikacji lub eksportów lub tylko ich wybranych pozycji.

Rejestr eksportow

UWAGA!

Za ochronę danych osobowych odpowiedzialny jest administrator danych, do obowiązków którego należy przygotowanie odpowiednich procedur oraz egzekwowanie ich przestrzegania.

Działanie systemu Sekretariat Optivum NET korzystającego z centralnej bazy danych dostępnej w sieci jest niewątpliwie najwłaściwszym z punktu widzenia rozwoju współczesnej technologii informacyjnej. Z punktu widzenia użytkownika, którego dane osobowe znajdują się w systemie, zrozumiała jest jego troska o ich bezpieczeństwo. VULCAN nie tylko dba o to, aby zapewnić zgodność z obecnie obowiązującymi przepisami prawnymi, ale sięga po nowoczesne technologie zabezpieczające dane użytkowników, używane w tego typu rozwiązaniach na całym świecie.