Operacje importu danych |
W górę Poprzedni Następny |
Operacje importu danych do programu są prowadzone za pomocą tzw. kreatorów. Kreator importu składa się z szeregu kart z zakładkami, obejmujących oddzielne kategorie danych, na których widoczne są dwie listy: danych źródłowych i odpowiadających im danych w bazie danych programu. Każdy widoczny zestaw kart odpowiada grupie danych opisanych odpowiednim przyciskiem z ikoną . Kliknięcie przycisku z ikoną różną od dyskietki powoduje zmianę zestawu kart. Przycisk z ikoną dyskietki służy do wykonania operacji zapisu uzgodnionych danych w bazie danych. Liczba zestawów kart i odpowiednio przycisków z ikonami zależy od rodzaju przeprowadzanego importu. Szczegółowe informacje dotyczące każdej istniejącej lub importowanej pozycji można obejrzeć po wybraniu z menu kontekstowego operacji Informacje szczegółowe:
Uzgodnienia automatyczne Kliknięcie przycisku powoduje uzgodnienie ze sobą tak samo zapisanych danych w pliku źródłowym i w bazie danych oraz dodanie danych, których nie ma w bazie danych. Jeśli w danych źródłowych znajdują się duplikaty, wówczas program sygnalizuje takie fakty i pozostawia nieuzgodnione pozycje na liście źródłowej. Pozycje te można scalić z pozycjami w bazie, przenosząc je z użyciem myszy z listy źródłowej na odpowiednie pozycje listy danych w bazie danych. Wszystkie uzgodnienia pozycji na danej karcie, zarówno dokonane automatycznie, jak i przeprowadzone ręcznie, można odwołać, klikając przycisk . Aby sprawdzić, które pozycje zostały uzgodnione, a które dodane, należy kliknąć przycisk , który przywołuje menu kontekstowe służące do wyboru odpowiedniej grupy pozycji. Po uzgodnieniu danych na jednej karcie należy przejść do następnej lub poprzedniej karty, klikając jej zakładkę lub kliknąć odpowiedni z przycisków . Przyciski z ikonami u góry okna kreatora pozwalają wybrać poszczególne zestawy kart obejmujących dane tej samej grupy. Kliknięcie ostatniego z tych przycisków powoduje przejście do operacji zapisu danych w bazie danych.
Wstawienie znacznika przy opcji Wykonaj raport importu pozwoli wygenerować raport zawierający informacje o zaimportowanych danych. Jeśli podczas operacji uzgadniania danych nie wszystkie pozycje zostaną uzgodnione automatycznie, tzn. pozostaną one na liście źródłowej w lewym panelu okna kreatora lub zostaną dodane jako kolejne pozycje (wyświetlane na zielono) na liście docelowej, to można dokonać ręcznej korekty uzgodnień. Ręczne uzgadnianie pozycji polega na przenoszeniu obiektów pomiędzy listami za pomocą myszy, tj. wskazaniu obiektu, naciśnięciu lewego przycisku myszy, przytrzymywaniu go do czasu przesunięcia kursora myszy do nowej pozycji, a następnie zwolnieniu przycisku. Pojedyncze pozycje można przenosić za pomocą myszy w obu kierunkach, grupy zaznaczonych pozycji tylko z listy źródłowej na listę docelową. Ręczne uzgodnienie polega na przeniesieniu wybranej pozycji z listy źródłowej w określone miejsce (w kolumnie Uzgodniono) listy docelowej. Z kolei cofnięcie uzgodnienia polega na przeniesieniu uzgodnionej pozycji z listy docelowej (z kolumny Uzgodniono) na listę źródłową. Aby dodać pozycję z listy źródłowej do listy docelowej, należy uprzednio zmienić zakres danych pokazywanych na liście docelowej. W tym celu należy użyć przycisku i wybrać w menu filtru zakres Dodane. Dodawanie pozycji do listy docelowej odbywa się tak, jak ręczne uzgadnianie. |