Mysz czy klawiatura?

W górę  Poprzedni  Następny

Znaczną część operacji w programie można wykonać za pomocą myszy, zwłaszcza w trakcie przeglądania danych, drukowania zestawień, ale także np. podczas wpisywania ocen do arkuszy czy analizowania wyników klasyfikacji. Konieczne jest jednak opanowanie kilku technik nieobcych nieco bardziej zaawansowanym użytkownikom systemu operacyjnego Windows:

dwukrotnego szybkiego klikania lewym przyciskiem,
klikania prawym przyciskiem,
przesuwania myszy z naciśniętym lewym przyciskiem,
klikania lewym przyciskiem z jednoczesnym przytrzymywaniem klawiszy Shift lub Ctrl.

Dwukrotne szybkie kliknięcie pozycji listy lewym przyciskiem powoduje otwarcie okna formularza opisującego szczegółowo tę pozycję, umożliwiając poprawienie danych. W ten sposób można otworzyć np. kartotekę ucznia w oknie Nasza szkoła. Ten sam efekt można uzyskać za pomocą samej klawiatury, naciskając klawisz Enter na wcześniej wskazanej pozycji listy (kolejne pozycje listy można wskazywać np. za pomocą klawiszy ze strzałkami w górę lub w dół).

Dwukrotne szybkie kliknięcie lewym przyciskiem myszy ma zastosowanie także w trzech edytorach: edytorze pism seryjnych (do umieszczania pól korespondencji seryjnej w piśmie), w edytorze list (do definiowania zawartości kolumn) i w edytorze filtrów (do budowania reguł filtrowania).

Kliknięcie wybranej pozycji listy prawym przyciskiem myszy powoduje przywołanie menu kontekstowego. Wystarczy wówczas kliknąć wybraną operację lewym przyciskiem myszy. Zwłaszcza tej techniki trzeba się nauczyć, gdyż jest ona wykorzystywana także w innych sytuacjach (np. w tabelach), także do wykonywania innych operacji, często niedostępnych w inny sposób.

Kliknięcie lewym przyciskiem wybranej pozycji listy, a następnie przytrzymywanie naciśniętego przycisku i przesuwanie kursora myszy w górę lub w dół listy powoduje zaznaczenie kolejnych pozycji listy do czasu zwolnienia lewego przycisku. Ten sam efekt można uzyskać jeszcze na dwa sposoby:

przez przytrzymywanie klawisza Shift, a następnie kliknięcie lewym przyciskiem myszy pierwszej i ostatniej wybranej pozycji listy,
przez użycie samej klawiatury, tj. przytrzymywanie klawisza Shift i poruszanie klawiszami ze strzałkami w górę lub w dół.

Wszystkie te techniki mogą być użyte do zaznaczania fragmentów redagowanych tekstów, zarówno w edytorach, jak i w polach tekstowych rozmaitych formularzy programu. Pierwsza z tych technik zaznaczania ma zastosowanie także w odniesieniu do części tabel np. tabeli okresów istnienia oddziałów, tabeli uprawnień użytkowników.

Do zaznaczania niesąsiadujących ze sobą pozycji listy służy kombinacja przytrzymywania klawisza Ctrl i klikania lewym przyciskiem myszy.

Klawiatura jest niemal niezastąpiona wszędzie tam, gdzie konieczne jest wpisanie jakiegokolwiek tekstu. Edytor tekstu i edytor pism seryjnych są najlepszymi tego przykładami. Klawiatura ma zastosowanie także na wszystkich formularzach służących do opisywania poszczególnych obiektów, jakimi operuje program: szkół, oddziałów, pracowników, zajęć itd., a przede wszystkim do zapisywania informacji w kartotekach uczniów (słuchaczy).

Podczas redagowania tekstów przydatne są także skróty klawiaturowe. Na formularzach niezwykle istotną funkcję pełni klawisz tabulacji Tab i jego kombinacja z klawiszem Shift: Shift+Tab. Służą one do przemieszczania się pomiędzy kolejnymi polami odpowiednio - do następnego i do poprzedniego. Klawisz Enter lub klawisz spacji są wówczas używane do naciskania wyróżnionych przycisków ekranowych (np. Przycisk akceptuj i Przycisk anuluj), a jeśli któryś z przycisków ekranowych jest otoczony czarną obwódką (jak np. Przycisk akceptuj w poprzednim przykładzie), to naciśnięcie klawisza Enter zamyka formularz niezależnie od tego, czy przycisk ten jest wyróżniony czy nie.