Ocenianie zajęć edukacyjnych |
W górę Poprzedni Następny |
Ocenianie w Dzienniku lekcyjnym Optivum jest możliwe wyłącznie w obrębie wcześniej zdefiniowanych zadań stawianych uczniom. Innymi słowy, nie można w nim zapisać oceny z jakichkolwiek zajęć edukacyjnych zanim nie zostaną opisane podstawowe okoliczności, których ta ocena dotyczy. Jest to pozornie dość istotna różnica pomiędzy programem i tradycyjnym, papierowym dziennikiem lekcyjnym, w którym wpisy mogą być dokonywane w zasadzie w dowolnym miejscu i w dowolnym czasie, nawet bez związku z przebiegiem nauczania. Różnica ta jest rzeczywiście jedynie pozorna, gdyż prędzej czy później każdy stopień wpisywany w papierowym dzienniku nabiera specyficznych przymiotów, jest też zawsze "za coś". W istocie więc całą różnica sprowadza się do kolejności, w jakiej oceny trafiają do dziennika. Oceny z zajęć edukacyjnych zapisywane są na karcie Oceny okna Dziennik oddziału, która ukazuje się po kliknięciu przycisku narzędziowego . Przy wyborze karty Oceny program proponuje utworzenie przynajmniej jednego zadania dla danych zajęć edukacyjnych i odpowiadającej mu kolumny w tabeli ocen. Kolejne zadania dodaje się, wybierając operację Dodaj nowe zadanie z menu kontekstowego lub klikając przycisk po prawej stronie tabeli ocen.
Każde zadanie ma następujące cechy:
Jak widać, liczba cech, jakimi opisane jest każde oceniane zadanie, wykracza poza tradycyjny opis kolumny w papierowym dzienniku lekcyjnym. Niektóre z nich, jak np. daty zapowiedzi i wykonania, stanowią dodatkowe cenne informacje dla ucznia i jego rodziców, które są im przekazywane za pośrednictwem korespondencji lub internetowej witryny Dzienniczka ucznia Optivum. Kategoryzacja zadań wraz z mechanizmami ich analizowania pozwala widzieć proces oceniania szerzej i pełniej niż w tradycyjnym dzienniku lekcyjnym.
Poszczególne zadania z tych samych zajęć edukacyjnych mogą być oceniane w dowolnie wybranej skali. Skalę ocen dla poszczególnych zadań można zmieniać tylko wtedy, gdy nie zostały jeszcze wystawione żadne oceny z tego zadania. Oceny wystawione za określone zadanie mogą być wpisywane na jeden z dwóch sposobów:
Opis zastosowanej w widoku ocen kolorystyki:
Czcionka:
Kolor tła komórki pod oceną:
Kolor tła komórki pod pustym polem:
Przy wyliczonej średniej w kolumnie Średnia/Suma pojawia się znak wykrzyknika, który oznacza, że nie zostały wypełnione wszystkie oceny obowiązkowe ucznia. Każda ocena może być dopełniona komentarzem uzasadniającym ją czy też wskazującym sposób dalszej pracy ucznia nad danym zagadnieniem. Wpis oceny może być wielokrotnie poprawiany przez uprawnioną osobą w dowolnym momencie. Poprawione oceny są wyróżnione specjalnym kolorem. W bazie danych programu jest przechowywana cała historia zmian wpisów. W oknie właściwości poprawionej oceny widoczne są przyciski przewijania umożliwiające dotarcie do wpisów historycznych. Jedynie ostatnia ocena jest uwzględniania przy wyliczaniu oceny wypadkowej.
Wpisanie w miejsce oceny ciągu znaków spoza listy stopni danej skali ocen powoduje potraktowanie go jako tzw. dopisku, który nie będzie uwzględniany przy wyliczaniu oceny wypadkowej. Komórki tabeli ocen zawierające dopiski oznaczone są szarym kolorem tła.
Oceny za zadania zdefiniowane przez nauczycieli prowadzących dane zajęcia w zastępstwie nauczyciela, któremu przydzielono te zajęcia są oznaczone żółtym tłem. Program na bieżąco wylicza tzw. ocenę wypadkową z ocen cząstkowych za poszczególne zadania z zajęć edukacyjnych, niezależnie od skali zastosowanej do każdego zadania. Ocena ta ma charakter jedynie pomocniczy, mający ułatwić ustalanie ocen klasyfikacyjnych i końcowych.
Ocena wypadkowa jest wyliczana jako średnia ważona wszystkich ocen cząstkowych za zadania brane pod uwagę przy klasyfikacji (z ustawionym znacznikiem "Do klasyfikacji" we właściwościach zadania), z wagami przypisanymi każdemu z tych zadań. Ocena wypadkowa jest wyrażana jako wartość liczbowa, której towarzyszy przedział urzędowej skali ocen, w którym ta wartość się mieści. Na wartość oceny wypadkowej ma także wpływ ustawienie znaczników opisujących kryteria oceniania w opisie pozycji danych zajęć w planie nauczania oddziału. Ustawienie wskaźnika średnia ocen w podsumowaniu powoduje, że przy wyliczaniu oceny wypadkowej brane są pod uwagę wartości procentowe (znormalizowane) poszczególnych ocen w każdej ze skal, a następnie ich średnia ważona przeliczana jest na odpowiednią wartość w urzędowej skali. Wstępnie znacznik ten jest ustawiony. Ustawienie znacznika znormalizowana suma punktów w podsumowaniu stosuje się w przypadku punktowego systemu oceniania. Przy wyliczaniu oceny brane są pod uwagę wartości poszczególnych punktów w każdej ze skal, a następnie są sumowane według wybranej skali. Skala ocen klasyfikacyjnych powinna mieć taką liczbę punktów jak suma punktów za poszczególne zadania, w przeciwnym razie ta suma punktów za zadania zostanie „znormalizowana” jak wskazuje opis do skali wybranej jako skala klasyfikacyjna. Wstępnie znacznik ten nie jest ustawiony. Na przykład jest 5 zadań po 20 punktów każde, uczeń uzyskał 5,10,10,15,20 punktów czyli w sumie 60 na 100. Wartość 60 w podsumowaniu pojawi się wtedy, kiedy skala ocen klasyfikacyjnych zostanie usta-wiona jako skala punktowa od 0 do 100. Ale jeśli skala ocen klasyfikacyjnych jest ustawiona jako skala 20 punktowa, to w podsumowaniu będzie wyliczone, że ma nie 60/100 tylko 12/20 (bo 60/100 znormalizowane do skali 20 punktowej to jest 12). Ustawienie znacznika uwzględniaj poprzednie okresy powoduje, że wartość oceny wypadkowej zostanie wyliczona na podstawie wszystkich ocen cząstkowych od początku okresu promocyjnego, w przeciwnym wypadku wartość ta będzie wyliczona jedynie na podstawie ocen wystawionych we wskazanym okresie klasyfikacyjnym. Wstępnie znacznik ten nie jest ustawiony. Domyślnych ustawień znaczników opisujących kryteria oceniania nie należy zmieniać bez dokładnego zrozumienia skutków ich ustawienia, jeśli wyliczana przez program ocena wypadkowa ma stanowić prognozę oceny klasyfikacyjnej. Oceny roczne Jeśli w programie Sekretariat Optivum nie założono uczniom arkuszy ocen rocznych, to przy wstawianiu oceny rocznej (w widoku Oceny dziennika oddziału) program wyświetla pytanie, czy założyć arkusz ocen dla danego ucznia. W przypadku wybrania opcji Nie pojawi się informacja, że najpierw należy utworzyć arkusz ocen. Dodatkowo w oknie Oceny roczne, edycja istnieje możliwość określenia czy ocena jest z przedmiotu obowiązkowego, dodatkowego czy też uzupełniającego.
Godzina z wychowawcą jest traktowana przez program jak wszystkie inne zajęcia edukacyjne, a więc można w jej ramach stawiać uczniom zadania, a następnie je oceniać. W istocie godzina z wychowawcą należy do specjalnej kategorii zajęć "zachowanie", a zadania i oceny z nią związane dotyczą zachowania uczniów. Zadania opisane dla godziny z wychowawcą powinny się odnosić nie tyle do konkretnych czynności poleconych uczniom do wykonania, co do rozmaitych aspektów ich funkcjonowania w szkole. Mogą to być zatem kategorie wynikające z kryteriów oceniania zachowania zapisanych w statucie szkoły. Na ocenę klasyfikacyjną zachowania mają także wpływ rozmaite uwagi dotyczące uczniów rejestrowane przez wszystkich nauczycieli. |