Drukowanie legitymacji szkolnych
Program umożliwia wydrukowanie kompletnych pierwszych stron legitymacji uczniów, łącznie ze zdjęciami, na specjalnym papierze z giloszem (barwnym poddrukiem) i zadrukowaną drugą stroną. Służy do tego wydruk kontekstowy Legitymacja dostępny po kliknięciu przycisku w widoku zawierającym listę uczniów (np. Organizacja szkoły gałąź Oddziały, konkretny oddział i podgałąź Uczniowie) lub w kartotece ucznia:
Można w ten sposób wydrukować poszczególne legitymacje na oddzielnych arkuszach papieru (pojedynczo), jak i po kilka legitymacji (grupowo) na większym arkuszu (standardowo na poziomo ułożonym arkuszu formatu A4 mieści się 8 legitymacji). Przy drukowaniu grupowym konieczne jest określenie rozmieszczenia legitymacji na arkuszu.
Możliwe jest także wypełnianie pierwszych stron gotowych druków pojedynczych legitymacji. W tym celu należy zaznaczyć przełącznik Wypełnienie formularza w oknie Ustal parametry [wydruku legitymacji]. Przed wypełnieniem gotowego druku legitymacji może być konieczne zmodyfikowanie rozkładu pól na wydruku w celu przystosowania go do posiadanego formularza.
Legitymacje drukowane są jedynie dla uczniów zaznaczonych na liście. Przed wydrukowaniem legitymacji wskazane jest nadanie im numerów w rejestrze dokumentów na karcie Inne kartoteki ucznia.
Drukowanie arkuszy ocen uczniów
Programu można użyć do drukowania arkuszy ocen uczniów, które prowadzone są na oddzielnych kartkach, a także do wypełniania ocenami kolejnych stron gotowych formularzy. Służy do tego wydruk kontekstowy Arkusze ocen dostępny po kliknięciu przycisku w widoku zawierającym listę uczniów (np. Organizacja szkoły gałąź Oddziały, konkretny oddział i podgałąź Uczniowie) lub w kartotece ucznia.
UWAGA!
W programie, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 marca 2013 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych dostępne są nowe wzory arkuszy ocen wyłącznie wypełniane komputerowo z oznaczeniem „b”. Dodatkowo Sekretariat Optivum udostępnia dotychczasowe wzory arkuszy zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych z dnia 28 maja 2010 r.(Dz. U. Nr 97 Poz.624). Edycja arkuszy ocen odbywa się w programie Adobe Reader otwierającym dokumenty w formacie PDF.
|
Przed wydrukowaniem stron zawierających oceny z poszczególnych lat nauki należy:
• | wybrać szablon strony, który odpowiada szablonowi wzorca arkusza ocen MEN, |
• | ustalić konkretny numer strony arkusza, |
• | ustalić konkretną kolumnę wydruku (w przypadku starszych arkuszy ocen i wypełnienia gotowego druku arkusza ocen), |
• | sprawdzić i ewentualnie zmodyfikować przyporządkowanie zajęć, |
• | zaznaczyć dodatkowe opcje dotyczące drukowania (patrz niżej znaczenie opcji). |
Opcje wydruku:
• | Wdrukowanie w istniejący formularz – w celu wypełnienia gotowego druku arkusza ocen dla starszych wzorców arkuszy ocen należy wybrać przełącznik Wdrukowanie w istniejący formularz. Może być wówczas konieczne zmodyfikowanie rozkładu pól na wydruku w celu przystosowania go do posiadanego formularza. |
• | Wypełnienie kolumn poprzedzających na wybranej stronie – opcja wypełnienia arkusza ocen dotycząca starszych wzorców arkuszy ocen. Po odpowiednim ustaleniu kolumny wydruku pozwala na przeniesienie informacji na arkusz z bieżącego roku szkolnego, jak i poprzednich lat szkolnych. |
• | Drukowanie zbiorczej kolumny dla klasyfikacji końcowej – opcja aktywna zarówno dla starszych jak i nowych wzorców arkuszy ocen po wybraniu szablonu strony, który zawiera klasyfikację końcową. |
• | Zajęcia z listy przedmiotów, których uczeń uczył się jedynie w poprzednich latach – wybranie tej opcji oprócz przeniesienia informacji o przedmiotach z bieżącego roku szkolnego powoduje przeniesienie na arkusz ocen informacji o przedmiotach, których uczeń uczył się w poprzednich latach szkolnych. |
• | Zajęcia spoza listy przedmiotów obowiązkowych – przeniesienie informacji o przedmiotach dodatkowych oraz uzupełniających w odpowiednie miejsca na arkuszu ocen. |
• | Wykreskowanie pozycji przedmiotów niewykorzystanych – wybranie tej opcji spowoduje wykreskowanie pozycji przewidzianych na nazwę przedmiotu, w przypadku gdy pozycje te zostały puste. |
• | Arkusz podpisany imieniem i nazwiskiem – arkusz zostanie podpisany imieniem i nazwiskiem ucznia. |
• | Adnotacja dla ucznia o upośledzeniu umysłowym w stopniu lekkim – na arkuszu zostanie umieszczona adnotacja, dla której należy uzupełnić informację o zespole orzekającym. |
|