Opis oddziału

W górę  Poprzedni  Następny

Każda jednostka szkolna składa się z oddziałów grupujących uczniów. Oddziały funkcjonują zwykle przez cały cykl nauki w szkole, choć zmienia się ich skład osobowy, wychowawcy czy uczący nauczyciele.

Wszystkie oddziały w szkole dzielą się na trzy kategorie:

bieżące,
projektowane,
archiwalne.

O przynależności oddziału do określonej kategorii decydują: poziom otwarcia, lata nauki, przypisane mu okresy jego istnienia oraz kolejne operacje zamykania lat szkolnych. Po wyczerpaniu cyklu nauki oddział staje się archiwalny. Oddziałami projektowanymi są te, których okresy istnienia wybiegają w przyszłość względem bieżącego roku szkolnego.

Nowe oddziały dodaje się w jednej z gałęzi Oddziały w widoku Organizacja szkoły okna Nasza szkoła, po kliknięciu przycisku Przycisk zolty po prawej stronie listy oddziałów.

oddzialy_edycja

 

Formularz opisu oddziału składa się z następujących pól:

1.Data utworzenia – program automatycznie wpisuje datę w momencie zmiany oddziału z projektowanego na bieżący.
2.Data zamknięcia – program automatycznie wpisuje datę w momencie, gdy oddział zmienia status z bieżącego na archiwalny.
3.Przenieś do archiwum – w przypadku gdy oddział jest w danym roku szkolnym oddziałem bieżącym, a nie ma przypisanych uczniów (ponieważ nie powstał) można go przenieść do archiwum. Aby uaktywnić tą opcję należy w polu Lata nauki wybrać 1, zaznaczyć pole przenieś do archiwum, a następnie zaakceptować zmiany. Oddział zostanie przeniesiony do oddziałów archiwalnych.
4.Poziom bieżący – poziom klasy w bieżącym roku szkolnym, w którym wskazuje się poziom np. dwulatki - pięciolatki, 0 – 9 (poziom 9 odpowiada 9-letniej szkoły baletowej).
5.Poziom otwarcia – poziom założenia oddziału np. gdy w roku 2009/2010 dodawana jest klasa (oddział) 1 to poziom bieżący oraz poziom otwarcia wynosi 1. W przypadku gdy w tym samym roku szkolnym utworzona zostanie klasa (oddział) 2 to w polach poziom bieżący oraz poziom otwarcia należy wskazać poziom 2. W przypadku gdy wprowadzane są dane z poprzednich lat wartości w tych polach będą się różniły. Np. jeśli wprowadzane są dane klasy 1 z roku 2008/2009 wówczas, gdyby do programu dodano tą klasę należałoby wskazać poziom otwarcia 1 w związku z tym, że dane wprowadzane są w roku szkolnym 2009/2010 należy wybrać poziom otwarcia 2 (obecnie klasa, która została założona jest klasą 2).
6.Rok utworzenia – rok utworzenia oddziału.
7.Symbol – identyfikator oddziału, możliwość wpisania trzyznakowe-go kodu (np. a, b, LO, Tech,).
8.Lata nauki – podany czas trwania nauki.
9.Projektowana liczba uczniów – podanie założonej liczby uczniów w oddziale.
10.Grupa oddziałów – dodatkowy opis oddziałów o innej typologii niż szkoła (np. grupa oddziałów przedszkolnych).
11.Opis – pole tekstowe, w którym można zawrzeć dodatkowe informacje o oddziale.
12.Typ – wskazanie typu oddziału.
13.Specyfiki – umożliwiono opis odpowiadający zestawom dodatkowej specyfiki oddziałów. Np. oddział sportowy + dodatkowa nauka języka mniejszości narodowej lub etnicznej. W tym celu użytkownik ma możliwość wybrania odpowiednich pozycji ze słowników: Specyfika dotycząca sportu, Specyfika mniejszości narodowej, Inna specyfika.
14.Domyślny profil – podanie zawodu/profilu oddziału np. matematyczno-fizyczny, technik elektryk itp.

Po opisaniu podstawowych cech oddziału należy ustalić okresy jego istnienia. Domyślnie każdy nowy oddział pozostaje do tego czasu oddziałem projektowanym (znajduje się w grupie oddziałów projektowanych). Opisanie planu nauczania umożliwi gromadzenie ocen w arkuszach ocen uczniów.

Każdy oddział ma domyślnie przypisywany jeden profil kształcenia nie mający nazwy ([bez profilu]).

Częścią opisu oddziału są także jego wychowawcy.