Oceny uczniów zgromadzone w bazie danych można przekazać do programu Microsoft Excel w celu poddania wielostronnej analizie statystycznej. Sekretariat Optivum dostarcza Excelowi nie tylko źródłowe dane, ale także odpowiednie makra budujące tabele i wykresy przestawne.
W celu przekazania ocen rocznych programowi Microsoft Excel należy użyć funkcji Klasyfikacja->Statystyka ocen końcowych->do Excela.
UWAGA!
Funkcji tej można używać jedynie w wypadku posiadania arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel, począwszy od Excela 2000. Konieczne jest także dopuszczenie wykonywania makr w tym programie.
|
W wypadku pojawienia się ostrzeżenia Excela o zabezpieczeniach:
należy włączyć makra, bez czego użytkownik programu byłby zmuszony do samodzielnego zbudowania tabel i wykresów przestawnych.
Po przywołaniu Excela w jego menu pojawi się pozycja Sekretariat Optivum, zawierająca wywołania makr podstawowych typów tabel i wykresów przestawnych.
Po wybraniu określonej tabeli z menu Sekretariat Optivum tworzony jest nowy arkusz Excela, w którym dodatkowo umieszczono przyciski pozwalające sporządzić jeden z typów wykresów:
Kliknięcie jednego z przycisków arkusza służących do sporządzania wykresów powoduje utworzenie kolejnego arkusza z wykresem:
Za pomocą selektorów wyświetlonych w prawym panelu okna można zmieniać zakres prezentowanych danych.
UWAGA!
Makra oraz tabele i wykresy przestawne opisane są szczegółowo w pliku pomocy programu Microsoft Excel.
|
Korelacja ocen z wynikami egzaminów zewnętrznych i testów
Sekretariat Optivum przekazuje Excelowi dwa komplety danych:
• | Dane - zawierający wyniki klasyfikacji wszystkich uczniów, |
• | Dane1 - oceny i wyniki zewnętrznych egzaminów oraz testów. |
Liczenie korelacji liniowej pomiędzy ocenami i wynikami egzaminów zewnętrznych lub testów ma sens jedynie dla tych uczniów, którym w danym roku szkolnym wpisano zarówno oceny, jak i wyniki egzaminów, ponieważ podczas liczenia korelacji Excel traktuje niewypełnione komórki jak 0, co mogłoby zafałszować otrzymane współczynniki. W tym celu przed przystąpieniem do liczenia korelacji należy przeprowadzić odpowiednią filtrację danych, tak aby pozostały w nich jedynie dane istotne. Służy do tego funkcja Excela Dane->Filtruj. Po jej użyciu można dobrać odpowiedni zakres danych (np. datę testu, oddziały) przy użyciu selektorów widocznych w nagłówkach poszczególnych kolumn arkusza danych.
Współczynniki korelacji liniowej przyjmują wartości z przedziału [-1,1]. Są one miarą zgodności kierunku odchylenia dwu wielkości (oceny z określonych zajęć oraz wyniku określonego egzaminu) od ich średnich wartości. Wartości dodatnie oznaczają zgodność odchyleń (większą dla większych wartości współczynnika), wartości ujemne - przeciwność odchyleń, wartość 0 - brak zgodności.
Potocznie korelację można interpretować jako współwystępowanie, towarzyszenie sobie zjawisk, statystyczną zależność. Określona wartość współczynnika korelacji pomiędzy dwiema wielkościami ani jego znak nie świadczą jednak o istnieniu oraz ewentualnym charakterze związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy tymi wielkościami. Z faktu, że współczynnik ten jest dodatni nie można w szczególności wnosić, że większe wartości jednej z wielkości powodują występowanie większych wartości drugiej z nich (innymi słowy: że np. dobre wyniki uczniów z plastyki warunkują uzyskiwanie przez nich dobrych wyników z egzaminu gimnazjalnego). Należy także pamiętać, że zależności statystyczne dotyczą całej badanej populacji, a nie poszczególnych jej składników.
|