Wybór serwera oraz bazy danych |
W górę Poprzedni Następny |
Bazy danych w wersji desktopowej programu Bazy danych w wersji internetowej programu Bazy danych w wersji desktopowej programu Dziennik lekcyjny Optivum w aktualnej wersji programu współpracuje z serwerem Microsoft SQL Server 2005 Express Edition umożliwiającym równoczesną pracę wielu użytkowników programu na jednej bazie danych – serwer musi być zainstalowany na wybranym komputerze w lokalnej sieci komputerowej. W wypadku użycia serwera Microsoft SQL Server 2005 Express Edition dostęp do jego zasobów uzyskać można dopiero po otrzymaniu odpowiednich uprawnień od jego administratora. Do serwera Microsoft SQL Server 2005 Express Edition na lokalnym komputerze pełny dostęp ma administrator tego komputera.
Dziennik lekcyjny Optivum korzysta z baz danych umieszczonych na serwerach jako tzw. klient. Oznacza to, że do użycia programu konieczne jest połączenie się z określonym serwerem baz danych, a także posiadanie odpowiednich uprawnień do korzystania z jego zasobów. Program potrafi skorzystać zarówno z lokalnego serwera Microsoft SQL Server, jak również z serwera odległego (działającego w sieci komputerowej).
Podczas każdego kolejnego uruchomienia program usiłuje połączyć się z ostatnio używaną bazą danych.
W przypadku gdy użytkownik uruchomi program i nie znajdzie na liście baz dotychczasowej bazy dziennika, a będzie starał się wpisać jej nazwę w oknie logowania wyświetlony zostanie komunikat Nastąpiła próba otwarcia bazy danych Dziennika lekcyjnego Optivum 2.05.0000 oraz podane zostaną informacje o tym, jak należy dalej postąpić. Określony serwer bazy danych trzeba wskazać w lokalnej sieci komputerowej. Domyślną lokalizacją jest komputer, z którego uruchamiany jest program, jeśli zainstalowano na nim Microsoft SQL Server 2005 Express Edition. Lokalizację serwera Microsoft SQL Server 2005 Express Edition można wybrać z listy dostępnych serwerów, odświeżywszy ją uprzednio przez kliknięcie przycisku umieszczonego po prawej stronie selektora serwerów w oknie logowania. Nazwę serwera można również wpisać ręcznie. W przypadku serwera Microsoft SQL 2005 2005 Express Edition (dostarczany od edycji 4/2008) należy jako nazwę wpisać: nazwa_komputera\OPTIVUM_2005. Połączenie z istniejącą bazą danych Program zapamiętuje konfigurację ostatniego połączenia z bazą danych (rodzaj, nazwę i lokalizację serwera oraz nazwę pliku bazy danych), dzięki czemu przy codziennym uruchamianiu programu wystarczy podać jedynie identyfikator użytkownika i właściwe hasło (gdy jest to wymagane). Jeśli istnieje potrzeba wyboru innej bazy danych niż wskazana przy uruchamianiu programu, należy wybrać ją z listy baz danych dostępnych na serwerze po uprzednim jej odświeżeniu przez kliknięcie przycisku umieszczonego obok selektora baz danych. Bazy danych w wersji internetowej programu
Uczniowie Optivum NET (UONET) jest internetowym systemem w skład, którego wchodzą: Moduł lekcyjny, Moduł analiz, Panel administracyjny, programy Sekretariat Optivum NET, Dziennik lekcyjny Optivum NET i Świadectwa Optivum oraz Witryna dla rodziców/ucznia. Użytkownicy otrzymują własną witrynę systemu UONET swojej szkoły, która zawiera utworzoną bazę danych:
W bazie zostaje zdefiniowany administrator, który zarządza systemem jak również przydziela konta innym użytkownikom.
Rozpoczęcie pracy przez administratora
W celu poprawnego rozpoczęcia pracy z systemem UONET szkolny administrator powinien:
Logowanie do systemu Uczniowie Optivum NET (UONET)
Podczas pierwszego logowania do witryny użytkownik wpisuje własny lub otrzymany od administratora adres e-mail.
Następnie w oknie logowania należy kliknąć link . Na ekranie wyświetlony zostanie komunikat informujący o tym, że na wskazany adres e-mail został wysłany link umożliwiający utworzenie hasła. Po otrzymaniu wiadomości należy kliknąć na zamieszczony w niej link i do wyświetlonego na ekranie formularza wprowadzić hasło. Operację należy zatwierdzić klikając przycisk .
Po podaniu hasła należy powrócić do strony logowania witryny, wpisać adres email i hasło oraz kliknąć przycisk .
Użytkownik, w zależności od nadanych uprawnień, wybiera odpowiednią pozycję poprzez jej kliknięcie w wyniku czego uruchamiany jest Moduł lekcyjny, Moduł analiz, Panel administracyjny, Witryna dla rodziców/ucznia lub wybrany program. Po zakończeniu pracy należy zamknąć uruchomiony moduł, witrynę lub program, a następnie wylogować się z witryny Uczniowie Optivum NET poprzez wybranie przycisku .
Każde kolejne logowanie do systemu odbywa się poprzez podanie adresu e-mail użytkownika i jego hasła. Istnieje również możliwość ustawienia opcji zapamiętania hasła.
Zmiana hasła W przypadku gdy użytkownik nie pamięta hasła lub chce je zmienić w oknie logowania należy kliknąć link . Na podany adres e-mail zostanie przysłany link umożliwiający zmianę hasła. W sytuacji gdy administrator ustawił mechanizm powodujący wygaśnięcie hasła po określonej liczbie dni, użytkownik po zalogowaniu zostanie przeniesiony na stronę, na której wymagane jest wpisanie nowego hasła. Użytkownik musi tutaj podać swoje stare hasło, a następnie wprowadzić nowe hasło. W przypadku gdy administrator dodatkowo ustawił opcję unikalności hasła, użytkownik musi zdefiniować takie nowe hasło, które będzie różne od poprzedniego i od wszystkich wcześniejszych haseł ustawianych w ciągu określonej przez administratora liczby dni. W momencie podania tego samego hasła lub powtórzenia poprzedniego hasła pojawi się komunikat informujący o tym. Po zaakceptowaniu nowego hasła należy wybrać przycisk , ponownie podać adres e-mail oraz nowe hasło, a następnie zalogować się do systemu UONET. Istnieje również możliwość zmiany hasła po zalogowaniu się do systemu, poprzez kliknięcie swojego adresu e-mail, znajdującego się w oknie głównym.
Użytkownik logujący się do systemu UONET może zmienić zapisane w systemie informacje dotyczące jego osoby. W tym celu na stronie głównej należy kliknąć na znajdujący się u góry okna adres e-mail.
Zapisane w systemie informacje zawierają: Odwiedziny – w widoku tym użytkownik może dowiedzieć się kiedy ostatnio logował się do systemu i ile razy łącznie odwiedzał system.
Adres e-mail – w widoku tym możliwa jest zmiana adresu e-mail.
Hasło – w widoku tym można zmienić hasło.
W celu powrotu do strony głównej należy wybrać przycisk .
W Dzienniku lekcyjnym Optivum NET istnieje możliwość wybrania opcji ponownego zalogowania się do programu przez innego użytkownika (np. nauczyciela lub dyrektora), bez konieczności ponownego logowania się do systemu UONET oraz uruchamiania programu Dziennik lekcyjny Optivum NET. Opcja ta jest szczególnie przydatna wówczas, gdy z jednego komputera korzysta wielu nauczycieli.
Funkcja dostepna jest w menu głównym Narzędzia.
Po wybraniu opcji ponownego logowania na ekranie wyświetlone zostanie okno Logowanie UONET, do którego należy wpisać adres e-mail i hasło, a następnie kliknąć przycisk .
|