Edytor pism seryjnych |
W górę Poprzedni Następny |
Edytor pism seryjnych służy do budowania szablonów pism, które zawierają wymienne pola korespondencji seryjnej automatycznie wypełniane danymi z bazy danych podczas tworzenia pisma. Edytor ten ma wszystkie właściwości edytora tekstu będącego częścią programu. Ponadto wyposażony został w wykaz pól, które mogą być wstawiane w treść pism oraz służącą do tego operację. Wszystkie dostępne pola do wstawienia zostały podzielone na kategorie widoczne w lewym panelu okna. Każde pole może być użyte w tekście wielokrotnie. Budowanie szablonów pism seryjnych Szablon pisma seryjnego składa się z dowolnego tekstu, w który wstawiane są wymienne kategorie danych (dostępne w drzewie wyboru danych). W celu uzupełnienia tekstu wybraną kategorią danych można wykorzystać jeden z opisanych poniżej sposobów:
Dla tych kategorii danych, które u pojedynczego ucznia mogą wystąpić wielokrotnie, można określić zakres, w jakim dane te mają się znaleźć w piśmie. Dane takie można także umieścić w piśmie jako tabelę. Wstawianie pól z równoczesnym przetwarzaniem Wstawiając nowe pole pisma seryjnego, można także wybrać jeden ze sposobów przetworzenia danych:
Format daty Pole daty należy wstawiać do szablonu pisma dopiero po określeniu jego formatu. W tym celu z kontekstowego menu przywołanego po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na polu daty w lewym panelu należy wybrać operację Ustal format daty.... Format daty wybierany jest spośród dostępnych w programie.
Modyfikowanie zawartości pól korespondencji seryjnej Wszystkie pola korespondencji seryjnej umieszczone w szablonie zawarte są w specjalnych nawiasach «...». Naruszenie zawartości pola lub któregoś z nawiasów uniemożliwia jego właściwe zinterpretowanie podczas sporządzania pisma. Z tego powodu do ich poprawiania należy używać specjalnej operacji Modyfikuj pole, dostępnej w menu kontekstowym przywoływanym po kliknięciu zaznaczonego pola prawym przyciskiem myszy. Do zaznaczenia pola należy użyć myszy (przesuwając ją wzdłuż pola z jednoczesnym przytrzymywaniem lewego przycisku) lub kombinacji klawiszy Shift+klawisze ze strzałkami.
Zakres danych w polach danych wielokrotnych Niektóre kategorie danych mogą wystąpić u pojedynczego ucznia wielokrotnie. Są one oznaczone niebieskim kolorem w lewym panelu okna edytora. W celu zawężenia zakresu danych wymienionych kategorii należy posłużyć się menu kontekstowym na odpowiedniej nazwie pola w lewym panelu okna edytora, wskazując operację Wybierz zakres...: W przywołanym oknie należy wskazać rodzaj podrzędnego pola, według którego zostanie dokonany wybór, operator służący do porównania i wartość podrzędnego pola, jaka ma być użyta przy wyborze danych, po czym kliknąć przycisk , a następnie : Po zawężeniu zakresu wyboru danych w określonym polu zostanie ono oznaczone ustaloną regułą:
Dane wielokrotne można umieścić także w pismach seryjnych jako tabelę. W celu wstawienia danych wielokrotnych jako tabeli należy wybrać operację Wstaw jako tabelę... z menu kontekstowego przywołanego po kliknięciu ustalonego pola prawym przyciskiem myszy. Poszczególne kolumny tabeli dodaje się, klikając przycisk na formularzu opisu tabeli: Każda kolumna zawiera określone pole i opisana jest kilkoma dodatkowymi cechami: Gotowa tabela ma postać: Widok dokumentu Edytor pism seryjnych jest dostępny jako samodzielne narzędzie (menu Narzędzia->Edytor pism seryjnych) do redagowania szablonów pism seryjnych lub jako narzędzie pomocnicze podczas sporządzania pism seryjnych (w oknie Administracja w gałęzi zawierającej ewidencję uczniów po kliknięciu przycisku i wybraniu operacji Pismo wg szablonu oraz w oknie Dziennik oddziału po kliknięciu przycisku i wybraniu operacji Uczeń->Pismo wg szablonu lub Oddział->Korespondencja z rodzicami). W tym drugim wypadku naprzemienne klikanie przycisków i powoduje przywołanie widoku - odpowiednio - szablonu pisma lub gotowego pisma. Gotowe pismo także można zmodyfikować. Podobnie, można zmienić szablon pisma, a następnie zapisać go w celu wykorzystania przy innej okazji. Serię pism można wydrukować, klikając przycisk . Zostaną wydrukowane pisma jedynie dla tych uczniów, którzy zostali zaznaczeni na liście w lewym panelu okna. |