Edytor pism seryjnych

W górę  Poprzedni  Następny

Edytor pism seryjnych służy do budowania szablonów pism, które zawierają wymienne pola korespondencji seryjnej automatycznie wypełniane danymi z bazy danych podczas tworzenia pisma. Edytor ten ma wszystkie właściwości edytora tekstu będącego częścią programu. Ponadto wyposażony został w wykaz pól, które mogą być wstawiane w treść pism oraz służącą do tego operację.

szablon_pisma

Wszystkie dostępne pola do wstawienia zostały podzielone na kategorie widoczne w lewym panelu okna. Każde pole może być użyte w tekście wielokrotnie.

Budowanie szablonów pism seryjnych

Szablon pisma seryjnego składa się z dowolnego tekstu, w który wstawiane są wymienne kategorie danych (dostępne w drzewie wyboru danych).

W celu uzupełnienia tekstu wybraną kategorią danych można wykorzystać jeden z opisanych poniżej sposobów:

W wybranym miejscu tekstu ustawić kursor myszy. Następnie z dostępnego w lewym panelu drzewa wyboru danych wybrać odpowiednią kategorię danych i dwukrotnie kliknąć ją lewym przyciskiem myszy. Wybrany fragment zostanie automatycznie przeniesiony w miejsce migającego kursora.
Wybraną kategorię danych przenieść w dowolne miejsce w tekście. W tym wypadku wybraną kategorię danych należy przytrzymać lewym przyciskiem myszy i nie puszczając przycisku przenieść ją w wybrane miejsce po prawej stronie ekranu edytora pism.
Klikając wybraną kategorię danych prawym przyciskiem myszy skorzystać z dostępnej w menu kontekstowym opcji Wstaw oraz z czterech opcji warunkowych: Wstaw jeżeli…, Wstaw jeden z...., Wstaw zastępując..., Wstaw fragment... .

Dla tych kategorii danych, które u pojedynczego ucznia mogą wystąpić wielokrotnie, można określić zakres, w jakim dane te mają się znaleźć w piśmie. Dane takie można także umieścić w piśmie jako tabelę.

Wstawianie pól z równoczesnym przetwarzaniem

Wstawiając nowe pole pisma seryjnego, można także wybrać jeden ze sposobów przetworzenia danych:

Wstaw, jeżeli... - użyta zostanie określona wartość zależna od warunku nałożonego na wstawiane pole danych:

pole_warunkowe

Wstaw, jeden z... - użyta zostanie jedna z wielu wartości zależnie od warunku nałożonego na wstawiane pole danych:

pole_jeden_z_wielu

Wstaw, zastępując... - wstawiony zostanie zamiennik pola:

pole_zastap

Wstaw, fragment... - wstawiony zostanie fragment pola:

pole_fragment

UWAGA!

Wszystkie napisy (stałe wyrażenia tekstowe) występujące w definicjach wyrażeń należy ujmować w cudzysłowy, np. "pierwsza", "męska".

Format daty

Pole daty należy wstawiać do szablonu pisma dopiero po określeniu jego formatu. W tym celu z kontekstowego menu przywołanego po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na polu daty w lewym panelu należy wybrać operację Ustal format daty....

menu_format_daty

Format daty wybierany jest spośród dostępnych w programie.

 

Modyfikowanie zawartości pól korespondencji seryjnej

Wszystkie pola korespondencji seryjnej umieszczone w szablonie zawarte są w specjalnych nawiasach «...». Naruszenie zawartości pola lub któregoś z nawiasów uniemożliwia jego właściwe zinterpretowanie podczas sporządzania pisma. Z tego powodu do ich poprawiania należy używać specjalnej operacji Modyfikuj pole, dostępnej w menu kontekstowym przywoływanym po kliknięciu zaznaczonego pola prawym przyciskiem myszy.

menu_modyfikuj_pole

Do zaznaczenia pola należy użyć myszy (przesuwając ją wzdłuż pola z jednoczesnym przytrzymywaniem lewego przycisku) lub kombinacji klawiszy Shift+klawisze ze strzałkami.

UWAGA!

Należy pamiętać, by nie naruszyć konstrukcji pola lub wyrażenia zawierającego pole, gdyż spowoduje to niemożność jego zinterpretowania podczas sporządzania pisma. Uszkodzone pole lub wyrażenie najlepiej usunąć i ponownie wstawić do szablonu.

W celu sprawdzenia poprawności szablonu należy kliknąć przycisk narzędziowy przycisk_zbadaj.

Zakres danych w polach danych wielokrotnych

Niektóre kategorie danych mogą wystąpić u pojedynczego ucznia wielokrotnie. Są one oznaczone niebieskim kolorem w lewym panelu okna edytora.

W celu zawężenia zakresu danych wymienionych kategorii należy posłużyć się menu kontekstowym na odpowiedniej nazwie pola w lewym panelu okna edytora, wskazując operację Wybierz zakres...:

menu_zakres

W przywołanym oknie należy wskazać rodzaj podrzędnego pola, według którego zostanie dokonany wybór, operator służący do porównania i wartość podrzędnego pola, jaka ma być użyta przy wyborze danych, po czym kliknąć przycisk przycisk_dodaj_warunek, a następnie przycisk_akceptuj:

zakres_pola

Po zawężeniu zakresu wyboru danych w określonym polu zostanie ono oznaczone ustaloną regułą:

zakres_na_drzewie

 

UWAGA!

Wszystkie napisy (stałe wyrażenia tekstowe) występujące w definicjach zakresów danych należy ujmować w cudzysłowy, np.  "ojciec".

Dane wielokrotne jako tabela

Dane wielokrotne można umieścić także w pismach seryjnych jako tabelę. W celu wstawienia danych wielokrotnych jako tabeli należy wybrać operację Wstaw jako tabelę... z menu kontekstowego przywołanego po kliknięciu ustalonego pola prawym przyciskiem myszy.

Poszczególne kolumny tabeli dodaje się, klikając przycisk przycisk_dodaj_kolumne na formularzu opisu tabeli:

pole_tabela

Każda kolumna zawiera określone pole i opisana jest kilkoma dodatkowymi cechami:

kolumna_tabeli

Gotowa tabela ma postać:

pole_jako_tabela

Widok dokumentu

Edytor pism seryjnych jest dostępny jako samodzielne narzędzie (menu Narzędzia->Edytor pism seryjnych) do redagowania szablonów pism seryjnych lub jako narzędzie pomocnicze podczas sporządzania pism seryjnych (w oknie Administracja w gałęzi zawierającej ewidencję uczniów po kliknięciu przycisku drukuj i wybraniu operacji Pismo wg szablonu oraz w oknie Dziennik oddziału po kliknięciu przycisku drukuj i wybraniu operacji Uczeń->Pismo wg szablonu lub Oddział->Korespondencja z rodzicami). W tym drugim wypadku naprzemienne klikanie przycisków przycisk_szablon i przycisk_pismo powoduje przywołanie widoku - odpowiednio - szablonu pisma lub gotowego pisma.

Gotowe pismo także można zmodyfikować. Podobnie, można zmienić szablon pisma, a następnie zapisać go w celu wykorzystania przy innej okazji.

gotowe_pismo

Serię pism można wydrukować, klikając przycisk przycisk_drukuj_edytora. Zostaną wydrukowane pisma jedynie dla tych uczniów, którzy zostali zaznaczeni na liście w lewym panelu okna.