| 
 Jednostką szkolną w programie jest każda samodzielna szkoła, a także każda szkoła określonego typu, będąca częścią zespołu szkół. Szkoła (lub zespół szkół), której dokumentacja jest prowadzona za pomocą programu określana jest jako "nasza szkoła" " z terenu jednostki samorządu terytorialnego (JST). Wszystkie szkoły, z którymi nasza szkoła wymienia uczniów określane są mianem "obce szkoły"  z możliwością zaznaczenia, że również należą do JST. W celu opisania zagadnień związanych z obowiązkiem oraz przepływami zewnętrznymi w bazie danych występują obce szkoły, które mogą również znajdować się na terenie JST. 
Na opis jednostki szkolnej składa się kilka kategorii danych: 
| 1. | Dane identyfikujące:Nazwa – nazwa szkoły wraz z jej numerem |  
 | • | Regon – REGON wpisuje się  jako  numer czternastoznakowy. Oznacza to, że numery dziewięcioznakowe należy uzupełnić do czternastu znaków zerami na końcu. W przypadku podania nieprawidłowego numeru REGON pole to jest wyróżnione kolorem. |  
 
UWAGA! 
Aby dodać jednostkę konieczne jest wypełnienie pola Regon. 
 | 
 
 
 
  
| 2. | Typ – typ szkoły/placówki np. gimnazjum, czteroletnia szkoła muzyczna I stopnia itp. |  
 | 3. | Uprawnienia – uprawnienia szkoły np. publiczna, niepubliczna o upr. publicznej, niepubliczna bez upr. publicznej. Dla szkół/placówek niepublicznych lub publicznych nieprowadzonych przez JST będzie to osoba prawna lub osoba fizyczna.  |  
 | 4. | Kategoria – Kategoria uczniów – wskazanie czy szkoła jest szkołą dla dzieci i młodzieży, czy szkołą dla dorosłych. |  
 | 5. | Specyfika – wskazanie czy szkoła jest szkołą specjalną, czy też szkołą bez specyfiki. |  
 | 6. | Związanie – związanie organizacyjne – jeśli szkoła nie jest szkołą samodzielną, należy wskazać rodzaj podmiotu, w ramach którego lub przy którym funkcjonuje, wybierając odpowiednią pozycję np. przy MOS, przy placówce dyplomatycznej lub konsularnej itp. |  
 | 7. | Domniemana niepełnosprawność – niepełnosprawność dominująca – jeśli szkoła jest szkołą specjalną, należy wskazać dla jakiej kategorii uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego została zorganizowana np. z autyzmem, niesłyszący itp.  |  
 | 8. | Tryb nauki – tryb nauki np. na odległość, stacjonarna, zaoczna, dzienna, wieczorowa. |  
 | 9. | Okres promocyjny – okres promocyjny w szkole np. roczny lub semestralny. |  
 | 10. | Rozpoczęcie nauki – rozpoczęcie nauki w szkole np. luty, wrzesień/październik. |  
 | 11. | Zespół – w przypadku gdy szkoła należy do zespołu należy podać jego nazwę. |  
 | 12. | Domena – adres domeny szkoły. |  
 Jednostki szkolne (przynajmniej jedną) opisuje się w gałęzi Jednostki w widoku Organizacja szkoły okna Nasza szkoła. W celu dopisania nowej jednostki szkolnej należy kliknąć przycisk po prawej stronie listy jednostek, a następnie wypełnić formularz: 
  
Od typu, kategorii oraz uprawnień jednostki szkolnej zależą niektóre funkcje programu lub zakres dokumentacji prowadzonej dla niej przez program. Przykładowo, w szkołach dla dorosłych nie ma ocen zachowania, a księgi ewidencji dzieci (młodzieży) występują tylko w publicznych szkołach podstawowych i publicznych gimnazjach dla dzieci/młodzieży. 
 |